Proč je důležité se otestovat na poměr omega 6 : omega 3 a znát svůj omega 3 index?

  1. Enormním způsobem narůstá počet civilizačních onemocnění, které mají svůj původ v chronickém zánětu.

  2. Jedna z hlavních příčin probíhajícího chronického zánětu je ve špatném poměru Omega 6 : Omega 3 a v nízkém tzv. Omega 3 indexu (nízká hladina Omega 3 v buňkách). Omega 6 jsou prozánětlivé a Omega 3 protizánětlivé. Je důležité mít poměr do 3 : 1.

  3. Proč zrovna v dnešní době je nedostatek Omega 3 (EPA a DHA) natolik závažným problémem?

    Omega 6 i Omega 3 jsou esenciální živiny a lidský organismus si nedokáže tyto důležité kyseliny (tuky) v těle vytvořit. Poměr Omega 6 : Omega 3 ve stravě byl historicky 2:1. Za posledních 20 let se dramaticky snížil příjem těchto živin (celosvětově), jelikož konzumujeme obrovské množství prozánětlivé stravy díky průmyslově zpracovaným potravinám s vysokým obsahem Omega 6 z obilovin a rostlinných tuků (například slunečnicový, sójový olej).

    Tento fakt podporuje také nevyvážené složení krmiva hospodářských zvířat s přebytkem Omega 6. Dokonce mořské ryby z průmyslového chovu (lososi) jsou krmené nezdravými krmnými směsi. Výsledkem jsou potraviny s převahou Omega 6, které působí prozánětlivě. To vše jsou důvody, proč průměrný Čech a Slovák má špatný poměr Omega 6 : Omega 3 kolem 15 : 1.

  4. Chronický zánět je plíživý a skrytý zabiják a o jehož působení většinou nemáme tušení, přestože probíhá v celém těle a postihuje kardiovaskulární systém, mozek, kosti, klouby, srdce, chrupavky a má na svědomí většinu civilizačních nemocí.

    Nejčastější nemoci, které mají příčinu v chronickém zánětu:

    Postižení kostí (osteoporóza), poškození chrupavek (artróza), postižení cév (vysoký krevní tlak, ateroskleróza – kornatění tepen, křečové žíly, hemeroidy), postižení mozku (neurodegenerativní nemoci, Alzheimer, Parkinson), postižení tkání (nádorové buňky, metastáze, rakovina), zrychlené stárnutí, ADHD, a jiné.

    S tímto spojená rizika:

    Náhlé srdeční smrti (ICHS), akutní koronární syndrom, mrtvice, infarkt, smrti, ztráty kognitivních funkcí, demence, stárnutí buněk, a to z výše uvedených příčin a souvislostí. Každý 2-3 člověk umírá z těchto příčin.

  5. Drtivé většině civilizačních nemocí (až 90 %) lze předejít změnou stravovacích návyků a změnou životního stylu. Potřebujeme konzumovat  živiny, které snižují zánětlivost v organismu a snížit příjem těch, které zánět vyvolávají. 

Nejjistější a nejjednodušší způsob, jak docílit správné hladiny Omega 6 : Omega 3 je konzumací kvalitního rybího oleje s polyfenoly. Polyfenoly efektivně chrání Omega 3 s dlouhými řetězci (EPA a DHA) před oxidací tak, aby mohly být v organismu spolehlivě integrovány (vstřebány) do buněčných membrán.

“Při trvalém poměru Omega 6 : Omega 3 4:1 a nižším se příčiny předčasného úmrtí snižují o 70 – 80 %.“